Vis

Mag ik vis eten nu ik zwanger ben?

Ja, dat mag. Maar lees eerst de belangrijke punten waar je op moet letten:

  • Eet liever geen roofvis, zoals verse tonijn, zwaardvis, koningsmakreel, snoekbaars of haai.
  • Tonijn uit blik mag je wel eten, maximaal 200 gram per week.
  • Eet niet meer dan 300 gram vette vis per week, zoals zalm, haring of makreel.
  • Eet liever geen gerookte voorverpakte vis zonder deze door en door gaar te laten worden.
  • Eet liever geen wilde paling en wolhandkrab uit Nederlandse wateren.
  • Eet liever geen vacuümverpakte sushi als zwanger bent. Verse sushi kan wel, mits je je aan bovenstaande regels houdt.
  • Eet vis bij voorkeur met groenten waarin weinig nitraat zit.

Mag ik schaal- en schelpdieren eten nu ik zwanger ben?

Ja, dat mag. Let erop dat je enkel schaal- en schelpdieren eet die goed gaar zijn.
Lees ook onderstaande belangrijke punten waar je op moet letten.

  • Eet schaal- en schelpdieren, zoals mosselen en oesters, enkel als deze vers en hygiënisch verwerkt zijn.
  • Eet liever geen vacuümverpakte schaal- en schelpdieren.
  • Eet schaal- en schelpdieren bij voorkeur met groenten waarin weinig nitraat zit.

Welke gerechten kun je beter niet eten als je zwanger bent?

Eet bijvoorbeeld geen:

  • Sushi met rauwe vis, schaal- en schelpdieren
  • Gerechten met gerookte zalm die niet meer wordt verhit
  • Carpaccio van vis

Waar moet ik op letten als ik zelf kook?

  • Ga heel hygiënisch om met vis, schaal- en schelpdieren. Leg het bijvoorbeeld niet op een snijplank waarop je groenten hebt gesneden (of andersom).
  • Let goed op of de mosselen die je gebruikt goed zijn.

Een gedachte over “Vis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>